- Startuplis
- Posts
- Kas yra startuolis?
Kas yra startuolis?
Paprastas klausimas, tačiau galbūt ne toks ir paprastas atsakymas.
Iš pirmo žvilgsnio paprastas klausimas, tačiau galbūt ne toks ir paprastas atsakymas. Ar Vinted, kuriai 15+ metų, pirmoji Lietuvos technologijų įmonė, peržengusi vieno milijardo JAV dolerių įvertinimą, dar 2019 metais, startuolis? Techniškai, dėl savo inovatyvaus požiūrio ir vis dar vykstančio įmonės augimo, taip. Tačiau, atsižvelgiant į įmonės brandą, rinkos padėtį ir stabilumą, dažnai tokios įmonės etapas yra gerokai nutolęs nuo klasikinio startuolio apibrėžimo. Todėl tam ir vartojami įvairūs terminai.

Pre-startuolis (Pre-startup) - tai etapas prieš oficialų startuolio įkūrimą, kur būsimi įkūrėjai tyrinėja verslo idėjas, rinkos poreikius ir galimybes. Šiame etape dėmesys skiriamas idėjos validacijai, potencialių klientų ir jų problemų supratimui, pradinių hipotezių testavimui ir minimalaus gyvybingo produkto (MVP) koncepcijos plėtojimui. Pre-startuolio etapas yra kritinis, nes čia nustatomas pagrindas būsimai startuolio sėkmei, įskaitant verslo modelio apibrėžimą, komandos formavimą ir pradinės strategijos kūrimą. Nors šiame etape dar nėra oficialiai pradėta veikla, entuziazmas, kūrybiškumas ir atkaklumas yra esminiai veiksniai, vedantys prie vėlesnio etapo – tikro startuolio – įkūrimo.
Startuolis (Startup) - Jauna įmonė, kuri dirba aukštos pridėtinės vertės sektoriuose, dažniausiai technologiniuose, ir pasižymi ypač didele augimo galimybe, bei sugebėjimu plėstis didinant verslo apimtis. Kuria novatoriškus sprendimus. Dėl ribotų pajamų, ir ypač dėl greitos plėtros, kuri dažnai būna paremta įvairiais eksperimentais, startuolis pasižymi išpūstomis sąnaudomis. Todėl šios jaunos įmonės dažnai susiduria su finansiniais iššūkiais dėl netvaraus verslo modelio. Tam, kad užtikrintų veiklos finansavimą, dažnai ieškoma išorės investicijų, paprastai iš verslo angelų, akceleratorių ir rizikos kapitalo fondų. Startuolio amžius vidutiniškai trunka iki 3-4 metų, kol pasiekiamas sparčiai augančio startuolio (scaleup) etapas.
Sparčiai augantis startuolis (Scaleup) - Brandi įmonė, perlipusi startuolio slenkstį, kuri demonstruoja reikšmingą augimo tempą, turi aiškų verslo modelį, aiškias galimybes toliau plėstis didinant verslo apimtis. Dažnu atveju turi stabiliai augančias pajamas su tikslu į greitą augimą ir didesnės dalies arba naujų rinkų pasiėmimą. Būtent dėl to, sparčiai augantis startuolis intensyviai investuoja į veiklos efektyvumą, naujų produktų kūrimą ir tarptautinę plėtrą. Nors ir pasiekę stabilumo fazę, šios stadijos startuoliai dažnai ieško išorės finansavimo, siekdami pagreitinti augimą, įveikti konkurencinę aplinką, optimizuoti procesus ar įžengti į naujas rinkas, paprastai iš vėlesnės stadijos rizikos kapitalo fondų, ar strateginių investuotojų. Šis etapas vidutiniškai trunka 4-5 metus.
Vienaragis (Unicorn) - Tai retas ir geidžiamas startuolio evoliucijos etapas, pasižymintis įmonės vertės viršijimu virš 1 milijardo JAV dolerių (yra priežastis kodėl investiciniai round'ai dažnai skelbiami su USD įverčiu) nepaisant to, kad dažnai dar nėra pasiekta pelningumo. Vienaragiai yra tikra retenybė, demonstruojantys neįtikėtiną augimo potencialą, inovacijas ir gebėjimą pritraukti didžiules išorines investicijas. Tai ir patvirtinimas ir pripažinimas, kad startuolis pasiekė aukščiausią lygį tarp investuotojų ir rinkos dalyvių. Nors vienaragio statusas dažnai siejamas su technologijų sektoriumi, kur inovacijos ir mastelio ekonomija leidžia pasiekti sparčią augimo trajektoriją, pavyzdžių galima rasti ir kitose pramonės šakose. Įdomu tai, kad vienaragio fenomenas, nors ir kilęs iš grynai kapitalistinės logikos "daugiau ir greičiau", taip pat atspindi naujos kartos įkurėjų ambicijas keisti pasaulį, kartais netgi siekiant ne tik finansinės, bet ir socialinio poveikio. Europoje, startuoliui pasiekti vienaragio etapą vidutiniškai trunka 9 metus. Žinoma šansai nueiti taip toli, ypatingai maži. Tačiau Baltijos šalys išskirtinis fenomenas pasaulyje su 12 vienaragių savo kišenėje, su tokiais pasauliniais vardais kaip Vinted, NordVPN, Printful ar Bolt.
Startuplis - Tai ne įmonė, tai gyvenimo būdas, kai užsispyrimas ir svajonės sudaužo bet kokius "neįmanoma". Tai išgalvotas žodis, tačiau puikiai tinkantis apibūdinti absoliučiai kiekvieną startuolio įkūrėją kelionės pradžioje, kuris ėjo, darė, krito, kėlėsi, šluostėsi ašaras ir snarglius, daužė galvą į sieną, daug prarado, dar daugiau atrado. Tai neįpareigojantis žodis, leidžiantis klysti ir priverčiantis mokytis. Žodis tinkantis visiems pradedantiems ir norintiems tapti (wanna-be) startuolių įkūrėjams apibūdinti.
Visas šias sąvokas galima apibendrinti taip - “daugiau, daugiau, greičiau, greičiau…”, ir nereikia stebėtis, nes šis šokis šokamas pagal kapitalizmo muziką, kurioje svarbiausios natos yra inovacijos, plėtra ir, žinoma, grąža. Įdomu tik tai, kad šiame amžino aukso ieškojimo maratone, kiekvienas startuplis svajoja tapti vienaragiu. Ir tik nedaugelis supranta, kad kartais būtent lėtesnis tempas ir tvarumas ilgainiui gali atnešti didesnę vertę. Bet kas gi nori būti kupranugariu, kai gali būti vienaragis, ar ne?
Šiame burbule sutinkama ir daugiau buzzword’u tokių kaip Decacorn, Minicorn, Soonicorn, Cockroach, Zebra, bla bla bla. Kalbant apie buzzword’us, verta prisiminti kokie dažniausiai vartojami žodžiai startuoliuose.